moreel beraad in de praktijk

Inspirerend en praktijkgericht, vrijdag 29 januari 2021

'Cliëntondersteuners & ethiek;
In gesprek over morele dilemma's in de praktijk'

Graag nodigen wij u uit voor de praktijkgerichte scholingsdag 'Cliëntondersteuners & ethiek; In gesprek over morele dilemma's in de praktijk', die plaatsvindt op vrijdag 29 januari 2021. U kunt een afwisselend programma verwachten met een inspirerende presentatie, en alle ruimte voor interactie, reflectie en dialoog. U gaat naar huis met nieuwe ideeën en inzichten, en praktische handvatten.

De scholingsdag wordt georganiseerd op verzoek van Cliëntondersteuners in diverse zorginstellingen. Dit naar aanleiding van de succesvolle scholingsdag 'Ondernemingsraad en ethiek; In gesprek over morele dilemma's in de praktijk'. Leden van Ondernemingsraden in een groot aantal zorginstellingen hebben inmiddels deelgenomen aan deze scholingsdag.

In gesprek over morele dilemma's

Tijdens de scholingsdag gaan we met elkaar in gesprek over morele dilemma's in de dagelijkse praktijk van de deelnemers. Met welke dilemma's heeft de Cliëntondersteuner te maken? We gaan met elkaar in gesprek aan de hand van de Dilemmakaart, een laagdrempelige methodiek om morele dilemma's met elkaar te bespreken.

Kennismaken met ethiek

U maakt op een uitnodigende manier kennis met begrippen als ethiek, waarden en normen. Welke waarden zijn leidend in de dagelijkse praktijk van de Cliëntondersteuner?

Mederwerkers betrekken bij ethiek en reflectie

mirjam

Uw eigen praktijk is uitgangspunt op deze bijzondere scholingsdag. Op welke manier heeft de Cliëntondersteuner te maken met ethiek en reflectie? Welke ethiekactiviteiten vinden plaats in uw organisatie? Is er ruimte voor reflectie? Hoe kunnen we medewerkers en cliënten betrekken bij ethiek en reflectie? We gaan met elkaar in gesprek aan de hand van de interactieve presentatie over 'Ethiek in de praktijk' en uw eigen ervaringen. U maakt op een toegankelijke manier (nader) kennis met ethiek en reflectie in de praktijk.

Inspirerende praktijkvoorbeelden

U maakt kennis met best practices; succesvolle praktijkvoorbeelden ethiek, reflectie en moreel beraad. Wat zijn de aanbevelingen op basis van de ervaringen van deze inspirerende zorginstellingen? Een presentatie op basis van jarenlang onderzoek, in verbinding met de praktijk van de zorg

Praktische tips en handvatten

U krijgt tijdens deze scholingsdag praktische tips, handvatten en aanbevelingen, toegespitst op uw eigen organisatie. Aan de hand van de informatie, handvatten en aanbevelingen kunt u geïnspireerd verder gaan met ethiek en reflectie in uw organisatie.

Dilemmakaart

Elke deelnemer ontvangt de Dilemmakaart. De Dilemmakaart is onderdeel van ‘Dilemma’s delen', een praktijkgerichte en toegankelijke methodiek, ontwikkeld door AnneMarie Bloemhoff en Jack van Raay.

Kleine groep deelnemers

Een kleine groep deelnemers 10 kan meedoen aan de scholingsdag. De kleine groep deelnemers staat garant voor veel ruimte voor dialoog, reflectie en interactie.

Bewijs van deelname

Deelnemers ontvangen een bewijs van deelname.

Aanmelden voor scholing cliëntondersteuner en ethiek

Praktische informatie

Datum: vrijdag 29 januari 2021
Tijd: 10.00 - 16.00 uur; ontvangst vanaf 9.30 uur
Plaats: Amersfoort (goed bereikbaar met openbaar vervoer en auto)
Bijdrage: € 245,- p.p. inclusief koffie/thee, lunch, documentatie, en voor elke deelnemer de Dilemmakaart.  Bijdragen komen ten goede aan de Week van reflectie

Voor wie

Cliëntondersteuners in ziekenhuizen, gehandicaptenzorg, verzorging & verpleging, GGZ en jeugdhulp; ambtelijk ondersteuners OR en andere betrokkenen bij medezeggenschap in de zorg, welzijn, jeugdhulp en sociale sector.


ethiekacademy

'Cliëntondersteuners & ethiek' Incompany

De Scholingsdag kan Incompany worden verzorgd. Het Reflectieteam komt graag naar u toe om de Scholingsdag te verzorgen. Het programma kan worden aangepast aan de wensen en vragen van uw organisatie. meer informatie aanvragen


 

(Kleine wijzigingen voorbehouden)
Op al onze bijeenkomsten zijn algemene leveringsvoorwaarden van toepassing .


Reflectietraining

 



AnneMarie Bloemhoff en Jack van Raay inspireren, zijn praktijkgericht en geven concrete handreikingen om ethiek succesvol in praktijk te brengen

 

een cursist


logo ethiek academy