Week van reflectie congres, masterclass 'De mens centraal'

De ervaring van de patiënt als toetssteen voor kwaliteit

Het perspectief van de patiënt of cliënt is een actueel thema, voor iedereen die bij de zorg is betrokken.

Zorgaanbieders en individuele zorgverleners zijn volgens de Wet (Wkkgz*) verantwoordelijk voor zorg van goede kwaliteit die is afgestemd op de behoefte van de cliënt, waarbij de rechten van de cliënt in acht worden genomen en de cliënt met respect wordt behandeld.

Wat houdt het in, kwaliteit van zorg vanuit het perspectief van de patiënt of cliënt? Hoe gaan zorgaanbieders en zorgverleners met die vraag om? Hoe ziet de inspectie daarop toe?

Om de positie van de patiënt of cliënt in de zorg te versterken is het belangrijk beter naar hen te luisteren en open te zijn over de kwaliteit van zorg, ook waar het beter kan. Dat vraagt veel van zorginstellingen en zorgverleners, en ook van de inspectie. Het vraagt vooral om een rechtvaardige verbetercultuur.

* Wkkgz – Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg.

Dr. Ronnie van Diemen, inspecteur-generaal Inspectie voor de Gezondheidszorg

Meer informatie

AnneMarie Bloemhoff & Jack van Raay, organisatoren Week van reflectie congres, beantwoorden graag uw vragen: telefoon 088 - 626 65 29 of e-mail info@weekvanreflectie.nl


Dr. Ronnie van Diemen