Terug naar nieuwsbrief...
Lees verder...
Symposium Met hart & ziel voor goede zorg

Ipse de Bruggen: ethiek moet in lijnmanagement leven

Uitgangspunt van het ethiekbeleid van Ipse de Bruggen: ethiek moet in het lijnmanagement leven. De ‘lijn’, van Raad van Bestuur tot locatiemanager, is verantwoordelijk voor het ethisch verantwoord handelen.

De Commissie Ethiek* neemt die verantwoordelijkheid niet over, maar heeft als core-business het aansporen van een proces van bewustwording. Morele dilemma’s op de werkvloer kunnen met ondersteuning van de Commissie Ethiek methodisch worden besproken. Een oplossingsgericht en een houdingsgericht gespreksmodel zijn hierbij de middelen.

De voorzitter van de Raad van Bestuur, de portefeuillehouder Ethiek, overlegt driemaandelijks met de voorzitter en vice-voorzitter van de Commissie Ethiek. Jaarlijks is er Moreel Beraad met directieleden, waarbij een concrete casus wordt besproken. Daarnaast wordt de Commissie Ethiek ondersteund door een secretaresse. De bedrijfsadviseur is als adviseur verbonden aan de Commissie Ethiek.

De Commissie Ethiek bezoekt in 2011 het overleg van de locatiemanagers in alle regio’s, onder meer om uitleg te geven over het belang van moreel beraad en welke ondersteuning de commissie kan geven. De Commissie Ethiek trekt zich jaarlijks terug voor een

studiedag. Deelname aan de Commissie Ethiek wordt gecompenseerd voor begeleiders.

Met HRM (Human Resource Management) is een cursus gespreksleiding Moreel Beraad opgezet, en voor teams een cursus op maat om te ervaren wat reflectie oplevert.

*De Commissie Ethiek bestaat uit (steeds twee) personen van verschillende disciplines vanuit de gehele organisatie: geestelijk verzorgers, AVG gedragsdeskundigen, managers, activiteiten- en woonbegeleiders, medewerkers ondersteunende diensten en een cliëntenvertegenwoordiger.

Vertegenwoordiger Ipse de Bruggen
Jan Delhaas, voorzitter Commissie Ethiek Ipse de Bruggen


Nieuwsbrief Week van reflectie in de zorg. Tekst AnneMarie Bloemhoff, beeld en ontwerp Jack van Raay.
© 2012
Communicatie Company