Stenden Hogeschool organiseert college over ‘Ethiek in de jeugdzorg’
Stenden Hogeschool in Leeuwarden organiseert 25 november 2011 een college over Ethiek in de jeugdzorg, verzorgd door lector dr. Gabriël Anthonio. Aan de hand van casuïstiek uit de praktijk van de jeugdzorg verkennen de studenten grenzen, mogelijkheden en dilemma’s van ethische reflecties en moreel redeneren. Tijdens de Week van reflectie verzorgt Gabriël Anthonio een college over morele en ethische dilemma’s in de jeugdzorg. Na een inleiding gebaseerd op de ethiek van onder anderen Plato, Aristoteles, maar ook moderne filosofen als Kant, Rawls en Habermas worden er vier hoofdstromingen uitgetekend: Ethiek vanuit Universele waarden/Spiritualiteit; Ethiek vanuit gemeenschapsdenken; Ethiek vanuit resultaatdenken en Ethiek vanuit een specifieke situatie. Grenzen verkennen Wat zijn de grenzen van het denken aan de ander? De Gemeenschap? Een wat zijn de grenzen van het individuele denken? In de jeugdzorg kunnen we deze grenzen verkennen aan de hand van casuïstiek.
Interactieve casuïstiekbespreking ‘Kunnen we een jongen van vijftien, die zich wil laten ombouwen en in vrouwenkleding rondloopt, aanmelden bij een gender team voor ander onderzoek en pre behandeling? De jongen blijft hier herhaaldelijk om verzoeken. De alleenstaande moeder (haar man is overleden), Moslim, is hier op tegen. Moeder kampt als gevolg van deze situatie met depressieve klachten en suïcidaliteit. ‘Ik ben mijn man verloren en nu raak ik mijn zoon kwijt, doe mij dit niet ook nog aan.’ Moeder zoekt naar een spirituele oplossing, speciale behandeling door traditionele genezer in land van herkomst.’ Aan de hand van deze en andere casuïstiek worden de grenzen, mogelijkheden en dilemma’s van ethische reflecties en moreel redeneren op interactieve wijze verkend. Praktische informatie
|
|
||||
Nieuwsbrief Week van reflectie in de zorg. Tekst AnneMarie Bloemhoff, beeld en ontwerp Jack van Raay.
© 2012 Communicatie Company |
||||