Lievensberg Ziekenhuis organiseert bijeenkomst
‘Goede zorg: kloppende lijstjes of een kloppend hart?’

De ethische commissie van het Lievensberg Ziekenhuis organiseert in de Week van reflectie op donderdag 27 november 2014 een bijeenkomst met als titel ‘Goede zorg: kloppende lijstjes of een kloppend hart?’ Een programma met een presentatie over normatieve professionaliteit en op welke manier dit kan bijdragen aan goede zorg, en casusbesprekingen.

De ethische commissie van het Lievensberg Ziekenhuis brengt het onderwerp normatieve professionaliteit op 27 november 2014 onder de aandacht. Inge van Nistelrooij, universitair docent aan de Universiteit voor Humanistiek, vertelt over het belang van normatieve professionaliteit en op welke manier dit kan bijdragen aan goede zorg. Joke de Koeijer, geestelijk verzorger, zal iets vertellen over hoe samen kan worden nagedacht over goede zorg aan de hand van casusbesprekingen.

Kwaliteitskeurmerk

Een van de thema’s waarmee de commissie ethiek zich bezig houdt is ‘goede zorg’. Wanneer we hierover nadenken, denken we vaak automatisch aan een kwaliteitskeurmerk of accreditatie. Of een ziekenhuis kwalitatief goede zorg levert kan worden afgeleid uit de accreditatiestatus van het NIAZ*, het keurmark voor kwaliteit van zorginstellingen. Maar wat wil dat nou eigenlijk zeggen: kwalitatief goede zorg?

Normen en waarden

We zien dat door de tijd heen de normen en waarden, waarop het idee van kwaliteit van zorg is gestoeld, zijn veranderd. Zaken als efficiency, kostenbesparing, transparantie zijn leidend geworden. Ongeacht wat we van deze ontwikkelingen vinden lijkt een conclusie gerechtvaardigd: kwaliteit is een zaak van externe controle geworden. Op de werkvloer hebben we er dagelijks mee te maken. Zo zien we bijvoorbeeld het aantal check- en controlelijsten alsmaar toenemen. Nogal eens tot ongenoegen; er wordt regelmatig hardop getwijfeld aan het nut van deze instrumenten. Hoe komt dat? Als zorgverleners willen we toch graag goede zorg leveren?

Wat is goede zorg?

Het afgelopen jaar heeft de ethische commissie verschillende medewerkers gevraagd naar hun idee van goede zorg, en welke normen en waarden zij daarvoor bepalend vinden. Genoemd werden zaken als betrokkenheid, zorgzaamheid, de patiënt in zijn waarde laten, behandelen zoals je zelf behandeld zou willen worden, eerlijkheid. Het belang van een vertrouwensband opbouwen, en tijd en aandacht voor persoonlijke begeleiding. Het lijkt alsof er een behoorlijke kloof bestaat tussen wat in het kwaliteitsbeleid wordt nagestreefd en datgene wat zorgverleners als goede zorg beschouwen. Iemand zei: ‘Ik mis de zorg met de grote Z. Er is minder aandacht voor wat een patiënt werkelijk nodig heeft. Ik snap dat het aantal ligdagen verminderd moet worden, maar niet elke patiënt is hetzelfde. Wanneer iemand langer nodig heeft om te herstellen moet dat kunnen’.

Nadenken over beroepshouding

Iemand verzuchtte dat er vanuit de inspectie steeds meer regels worden opgelegd, maar dat het vooral lijkt alsof het wiel steeds opnieuw moet worden uitgevonden. Dat maakt onzeker, alsof je het eigenlijk nooit goed doet. Dat nadenken over je beroepshouding, welke normen en waarden je in je werk belangrijk vindt en uit wil dragen, wordt normatieve professionaliteit genoemd. Bij professioneel handelen gaat het niet alleen om het goed uitvoeren van een medische- of verpleegtechnische handeling of taak, maar ook om reflectie op je handelen. Het gaat niet alleen om de vraag ‘heb ik het goed gedaan’?, maar ook om de vraag ‘heb ik het goede of het juiste gedaan’?

*NIAZ, Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg

Praktische informatie

Datum: donderdag 27 november 2014
Plaats: Lievensberg Ziekenhuis
Voor wie: medewerkers Lievensberg Ziekenhuis
Link: www.lievensbergziekenhuis.nl


deelnemer week van reflectie